FACEBOOK PAGE: BAGAIMANA UNTUK MULA PERNIAGAAN ONLINE
11 TIPS UNTUK FACEBOOK BISNES
1.
Jangan guna facebook profile
untuk bisnes
Facebook telah menyediakan medium atau ruang
yang khusus untuk penggunanya berniaga iaitu facebook page.
Jika anda guna facebook profile, anda akan
terlepas beberapa features bisnes yang facebook sediakan di facebook page.
Antaranya, fungsi monitor engagement prospek
anda pada iklan melalui fungsi analytics / insight. Prospek anda juga perlu
request friend terlebih dahulu jika anda guna facebook profile, jika di
facebook page prospek hanya perlu jadi fan dengan tekan butang like page.
Yang paling best di facebook pages, anda
boleh buat iklan berbayar untuk buat pemasaran dengan lebih fokus kepada
prospek produk atau servis anda.
Untuk cipta facebook page melalui paparan
desktop. Klik pada butang bentuk segi tiga pada bahagian atas di penjuru kanan.
Paparan seperti gambar di bawah akan keluar.
2.
Fungsi Page Role
Apabila anda telah mencipta 1 facebook page,
secara automatic anda adalah admin kepada page tersebut. Anda boleh melantik
beberapa individu lain sebagai admin dan editor.
Perlu ingat, anda perlu melantik individu
yang betul2 memainkan peranan di page tersebut bagi mengelakkan sebarang
masalah. Post yang dibuat juga adalah mewakili page tersebut bukannya post
personal seperti di facebook profile.
Page role berada pada bahagian settings.
Seperti gambar di bawah
3.
Letak profile picture untuk
dikenali
Tujuan facebook page adalah untuk audiens
kenal anda dan seterusnya menjadi pelanggan. Maka, profile picture main peranan
tersebut. Untuk paparan desktop, Ia
berada pada penjuru kiri di atas facebook page anda. Jika paparan mobile, ia
berada di bawah cover photo.
Jadikan logo atau jenama produk/servis anda
sebagai profile picture. Setiap kali anda post atau komen, gambar tersebut akan
dipaparkan pada penjuru kanan. Jadi, audiens akan lihat gambar tersebut.
Bayangkan, setiap hari audiens lihat gambar tersebut bersama post anda, adakah
mereka akan melupakan anda?
Cara mudah untuk anda reka profile picture
adalah dengan Canva.
4.
Letak cover photo yang menarik
Cover photo menunjukkan apa kandungan
facebook page anda. Atau lebih tepat, ia menggambarkan produk atau servis yang
anda tawarkan kepada audiens.
Jadi, kenal pasti produk atau servis anda
dengan betul, gunakan cover photo untuk audiens tahu sebelum mereka skrol dan
membaca kandungan di page anda.
Cara mudah untuk anda reka cover photo adalah
dengan Canva.
5.
Sediakan Call to Action button
Online bisnes perlu ada interaksi antara
audiens dan penjual. Jadi, anda perlu cipta butang yang sesuai untuk
membenarkan audiens menghubungi anda bagi mendapatkan maklumat lanjut.
Sebagai contoh, page Dr. Digital Marketing
Malaysia sediakan button Send Message
seperti gambar di atas.
Facebook sediakan beberapa button CTA, anda
hanya perlu pilih mengikut kesesuaian bisnes anda. Seperti gambar di bawah.
6.
Isi maklumat pada bahagian
About
Kita mula suka pada seseorang bila kita dah
kenal mereka. Begitu juga situasi di facebook page. Sediakan maklumat anda pada
bahagian about supaya audiens kenal anda dan mereka akan like page anda.
Bagi paparan desktop, About berada pada
bahagian kiri paparan. Seperti gambar di bawah
Bagi paparan mobile, ia berada pada bahagian
seperti gambar di bawah
7.
Post gambar dan video pada time
line
Pemasaran produk atau servis anda bermula dengan
membuat posting pada time line. Samada dalam bentuk ayat copy writing, gambar
dan video.
Pemasaran yang paling berkesan adalah melalui
video live kerana mempunyai lebih engagement dengan audiens berbanding ayat
copy writing atau gambar.
Fb Live dalam bentuk video seperti gambar di
bawah
8.
Post pada waktu dan kekerapan yang betul
Anda perlu kenal
pasti bilakah waktu audiens anda engage dengan post anda. Engage bermaksud,
mereka view dan click post anda.
Nak tahu dan monitor maklumat tersebut, anda
boleh lihat pada fungsi insight.
Bila anda dah tahu bila waktu post paling
tinggi reach dan engagement audience, cuba konsisten buat post pada waktu
tersebut. Ubah waktu post jika reach dan engagement rendah.
Apa yang penting sekali adalah, anda mesti
buat post iklan di facebook page. Anda boleh publish iaitu post iklan pada masa
semasa atau schedule post untuk set iklan pada waktu dan tarikh tertentu.
9.
Pin post pada bahagian atas
page
Bila anda buat post iklan yang baru, post
yang sedia ada akan berada pada bahagian bawah. Jika anda rasa post sebelum ni
penting untuk audiens, anda perlu pin to top supaya ia kekal berada pada
susunan teratas walaupun post yang baru di buat.
Caranya seperti gambar di bawah.
10. Monitor dan respond komen
Anda perlu reply komen daripada audiens
secepat yang mungkin untuk menunjukkan page anda aktif dan tindakan seterusnya
daripada audiens akan berlaku lebih cepat.
Caranya, anda hanya perlu monitor pada funsi
notification yang akan dipaparkan apabila ada komen daripada audiens.
11. Post iklan berbayar
Selepas anda post iklan di time line, anda
boleh guna untuk jadikan ia sebagai iklan berbayar. Tujuannya adalah untuk
iklan tersebut lebih targeted kepada siapa ia sepatutnya sampai. Seterusnya,
proses pembelian akan lebih tinggi akan berlaku.
Caranya, klik pada butang bentuk segi tiga
pada bahagian atas kanan bagi paparan desktop. Seperti gambar di bawah.
Pilihan tujuan iklan berbayar di buat akan dipaparkan seperti di
bawah.
Ingat, fungsi ini adalah berbayar. Jadi, anda
perlu sediakan iklan yang menarik perhatian audiens dari segi ayat copy
writing, gambar atau video. Jika tidak, pelaburan anda akan melebur begitu
sahaja tanpa sebarang pulangan.
Anda rasa perkongsian ini bermanfaat untuk anda, sila share kepada rakan-rakan anda supaya ia dapat dikongsi bersama. Perkongsian yang lebih lanjut untuk setiap tips akan di buat selepas ini. Tungguuu....
Semoga Bermanfaat...
Comments
Post a Comment